موکب بلوکیها

یه موکب جامونده از مسیر اربعین :)

بحث :)

دو ساعت بیشتره توی ایتا داشتم با یکی از بزرگواران وبلاگ نویس راجع به مسائل زنان و حقوق آقایون و وظایف زن و...بحث میکردم.

یعنی حقیقتا سردرد گرفتم با این حال و روز خودم.هم گوشام خیلی درد گرفته.یکی نیست بگه دختر ول کن.خب که چی.شاید به این خاطر ادامه دادم که ....

دیگه آخرش گفتم ببخشید که توان جسمی الانم نمیکشه امشب بخوام به همه ی چیزهایی که فرمودین جواب بدم.

اما همش تو فکر چیزاییم که جواب ندادم😐اعصابم خورد میشه که همچین پرونده ی بازی تو ذهن من میمونه..

حقیقتش هم از این بحث، احساس بدی گرفتم.چراش رو نمیدونم.

ولی یه چیزی.

ما باید به این فکر کنیم که چرا خدا میاد به منِ زن یا منِ مرد فلان حق رو میده.همینجوری از سر یه امتیاز اضافه دادن نیست بخدا.باید بهش فکر کرد.

تازشم، بخدا که دین خیلی بیشتر از اون احکامه.چرا فکر میکنیم تشخیص تکلیف و وظیفه امون به راحتی و سادگیِِ سرچ کردن توی سایت استفتائاتِ مرجع تقلیدمونه؟ متاسفانه یا خوشبختانه، تشخیص تکلیف در هررررر شرایط و تاریخی رو نیومدن مکتوب کنن بذارن تو دهنمون و ما هم بگیم خب دیگه حله.تمام شد.با خوندن یه کتاب احکام و قانون و حقوق و...دیگه همه چیزو فهمیدیم و بدو بدو میریم اطاعت کنیم تموم شه.

آقاجان اگه اینطوری بود که به به.

درد این است جان من، ما باید خودمون بفهمیمش.خودمون باید رشد کنیم.از ما نخواستن آدم هایی بار بیایم که قدرت تفکر و تشخیص نداشته باشیم، مخصوصاااا تو شرایط الان که معصوم بالاسرمون نیست که بیاد بگه تکلیف این است و تمام.منم بگم اطاعت و تمام.

من میگم چی؟ میگم یه وقت یه قانون مطلق هست.میگه اگر فلان شد، شما طبق قانون فلان حق رو دارید.

اما تشخیص این که الان من از حقم بگذرم بهتره یا نگذرم، اینا ظرافتاییه که خود آدم باید بفهمه.

توی اروپا، قانون حکومت میکنه.یعنی اصطلاحی بخوام بگم، شما آب هم میخوای بخوری قانون براش هست.در حالی که توی حکومت اسلامی، نمیان برای همممه ی جزییات و ظرافت ها و ریز و درشت ها، رساله و قانون بنویسن و تکلیفتو مشخص کنن.چون اونجوری که تو رشد نمیکنی.قوه تشخیصت کامل نمیشه.اونجوری دیگه بر اساس آگاهی و انگیزه درونی و آزادانه راهت رو انتخاب نمیکنی که.

هوف.پتانسیل اینو دارم دوباره اینجا یه بحث راه بندازم😐

 

De Sire
۲۶ دی ۰۱ , ۲۳:۰۲

شاید خصوصیت سن من اینه که دیگه از یه جایی به بعد رها میکنی:)) من مدت هاست با کسی بحث نکردم، چون معتقدم اگر واقعا دنبال جواب بود، ایییین همه کتاب و پادکست و سایت هست برای جواب گرفتن، چرا میومد یقه من که قطعا اطلاعاتم ناقص‌تر از اون دریای اطلاعاته رو میگرفت 

یه وقتایی مردم فقط بحث میکنن که بحث کرده باشن و اکثرا برای شنیدن و قانع شدن نمیان

پاسخ :

منم با هر کسی بحث نمیکنم.
اما باز هم نمیشه به طور قطع گفت چون اطلاعات هست اگر اومده سراغ من پس دنبال جواب و قانع شدن نیست.
چون گاهی اوقات اون فرد از همه ی منایع اطلاعاتی اون موضوع آگاهی نداره، یا اصلا با بیان اون منابع قانع نمیشه ولی با طرز گفتار من بهتر متوجه موضوع میشه و حتی قانع میشه.بارها من این تجربه رو داشتم.حتی برای خودمم شده که مثلا یک سوالی رو بارها توی اینترنت یا کتاب هایی که میشناختم جست و جو کردم ولی با جواب هاشون قانع نشدم یا اینکه در کل این رفرنس ها فقط یک جواب تکرار شده بود.ولی وقتی از شخص نزدیکی پرسیدم زاویه دید جدیدی به من داده بود و نگاهم نسبت به اون مسئله تغییر کرد و قانع شدم.حتی شاید اون شخص متخصص اون موضوع هم نبود چندان..
که البته خودم هم در بحث سعی میکنم به منبع و رفرنس ارجاع بدم.
Z.sadat.m🤍
۲۶ دی ۰۱ , ۲۳:۲۸

چندتا حرف بزنم :)

در جواب خانم دزیره عزیز شما درستت میگی و من خودمم دیگه این روش رو پیشه کردم ولی رفیق من ول کن نیست حالا خودشم میاد جواب میده به حرفتون 😂

چرا چون که طرف مقابل که باهاش بحث میکنی یجوری مغزش پر کرده که حاضر نیست برای دقایقی بحث تفکر خودش رو بزاره کنار و اصلا بگه ایشون که داره باهام حرف میزنه چی میگه؟؟؟ لپ کلامش چیه واقعا؟ 

 

نخیر اینجوری نمیاد فقط میاد و حین بحث گارد میگیره بیشتر :)

 

 

این جانب
۲۷ دی ۰۱ , ۰۹:۱۶

سلام

بحث کردن عموما نتیجه خاصی ممکنه ظاهرا نداشته باشه, ولی ادم رو ورزیده و آماده میکنه که بدونه چطور موضوعات رو درک کنه...

بالاخره وقتی شما به چیزی ناشی از نتایج مباحثات دوران نوجوانی و جوانی معتقد میشی و اصول و اسلوب مباحثه رو یاد میگیری و قدرتی از استدلال رو فعال میکنی میتونی روی اینکه بر اساس حق نظر میدی یا نه حساب باز کنی و این از مزیت های بحثه و الا کمتر پیش میاد کسی و بشه با بحث اقناع کرد مگر اینکه حق طلب باشه.

 

ولی در هر صورت نمیشه دو طرف رو با دو معیار و چوب متفاوت سنجید, نمیشه برای یک طرف قانون و برای یک طرف دیگه اخلاق رو تجویز کرد و اگر طرفی که باید بر اساس اخلاق باهاش برخورد کرد تخطی کنه قانونی نباشه که ازش حمایت کنه!

 

ممنون که وقت میذارید

پاسخ :

سلام.مچکرم از نظرتون.ببخشید من یه چند وقتی بخاطر بیماری نیومدم اینجا و دیروز هم فقط پست یکی از وبلاگ هارو خوندم.
بله.من هم برای اقناع بحث نمیکنم.
همیشه به دو دلیل بحث میکنم.
یکی آشنایی خودم با تفکرات اون فرد و تجربه ی زاویه دیدی که اون فرد به مسائل داره که این بحث لزوما باعث قانع شدن کسی نمیشه.
یکی هم اینکه خودم در یک زمینه ای اطلاعات خودم رو توسط اون فرد به چالش بکشم و به اصطلاح خودم دنبال جواب باشم یا اینکه عامدانه بخوام استدلال های خودم رو امتحان کنم.

در رابطه با پاراگراف آخرتون هم همچنان معتقدم که این برداشتیه که شما کردین نه اونچیزی که من گفتم و هیچ کجا این موضوع رو دنبال نکردم😁
خواهش میکنم.
حامد خواجه
۰۵ بهمن ۰۱ , ۲۱:۳۱

گفتگو خیلی بهتر از بحثه؛ و البته سخت‌تر؛ و معمولا نه تنها فرهنگ آن پیدا نمی‌شود بلکه مهارت آن هم نایاب است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
چه برایمان آورده ای خانمِ پرین؟
چون یک نفر توصیه کرده که عنوان ساداتتون رو همیشه بذارید میذارم: خانم سید :)
دهه هشتادی اون اولاش !
نویسنده متن ها خودم هستم.
خوزستانیِ شیفته نخل، ماه، شط..
سابقاً وبلاگ نویس :]
اینجا بیشتر سؤاله تا مطلب..

+من الحُسین بن علی‌(ع) إلی بَنی هاشم
فَکَاَنّ الدّنیا لَم تَکُن وَکَاَنّ الاخِرَهَ لَم تَزَل
والسلام !
Designed By Erfan Powered by Bayan